MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF MENINGKATKAN KETERLIBATAN DAN PEMAHAMAN SISWA DI SEKOLAH SMK PEMBANGUNAN

Authors

  • Rizal Faturrokhman Pendidikan Teknik Bangunan - Universitas Negeri Jakarta, Indonesia

Keywords:

Learning Media, Interactive, Development Vocational School

Abstract

The use of interactive learning media in Vocational High Schools (SMK) plays an important role in increasing student engagement and their understanding of the material. These media, such as videos, simulations, and educational games, allow direct interaction with the material. However, implementation at Development Vocational Schools requires a mature strategy to overcome the challenges of technology, resources and teacher training. With training, technology-integrated curriculum development, increased internet access, and external collaboration, the use of interactive learning media can be optimized. Collaboration between stakeholders is the key to success. Through active participation and open communication, interactive learning media can be an effective solution in improving the quality of education at Development Vocational Schools, preparing students for the digital world of work.

References

Ardianto, D. T., Herlambang, R. W., & Widodo, A. S. (2020). PEMANFAATAN VIDEO PEMBELAJARAN SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN PEMA_HAMAN TEKNIK SINEMATOGRAFI VIDEO SISWA SMK PEMBANGUNAN NASIONAL SUKOHARJO. 289–292.

Dwi, M. (2020). Pemanfaatan Teknologi Pendidikan Di Masa Pandemi Covid-19: Penggunaan Fitur Gamifikasi Daring Di Universitas Muhammadiyah Pringsewu Lampung. Al-Jahiz: Journal of Biology Education Research, 1(1), 14. https://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/Al-Jahiz/article/view/2082

Hanum, N. S. (2013). Keefetifan e-learning sebagai media pembelajaran (studi evaluasi model pembelajaran e-learning SMK Telkom Sandhy Putra Purwokerto). Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(1), 90–102. https://doi.org/10.21831/jpv.v3i1.1584

Hendra, R. J., Yuspita, Y. E., Darmawati, G., & Annas, F. (2020). PERANCANGAN MEDIA PEMBELAJARAN TEKNOLOGI JARINGAN KABEL DAN NIRKABEL BERBASIS ANIMASI MENGGUNAKAN KINEMASTER. Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 809–820.

Moelyani, I. A., Amelia, F., Haqi S, F. T., & Nagari, P. M. (2021). WORSILEAR (Word Square Interactive Learning): Media Pembelajaran Akuntansi Berbasis Aplikasi Sebagai Upaya Peningkatan Pemahaman Akuntansi Dasar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 9(3), 312–322. https://doi.org/10.26740/jpak.v9n3.p312-322

Mustofa, R. H., Narimo, S., Dzikra, N. S. M., Istiqomah, N., Noor, A. F., Niam, M., & Ifani, M. Z. (2023). Media Belajar Ekonomi Berbasis Cuplikan Film sebagai Media Pembelajaran Inovatif dan Holistik. Buletin KKN Pendidikan, 5(2), 125–136. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v5i2.23147

Neliati, R. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Articulate Storyline 3 dalam Pembelajaran Sejarah Indonesia Pada Siswa Kelas X AKL 1 SMKN 1 Kandangan Tahun 2021/2022. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(02), 200–206.

Somantri, O., Apriliani, D., Muhamad, A. W., & Nishom, M. (2019). Pembangunan Media Pembelajaran Berbasis E-Learning Di SMA NU Ma ’ Arif CARADDE : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Pembangunan Media Pembelajaran Berbasis E-Learning Di SMA NU Ma ’ Arif Jatinegara Tegal. January. https://doi.org/10.31960/caradde.v1i2.78

Sulistiani, H., Rahmanto, Y., Dwi Putra, A., & Bagus Fahrizqi, E. (2020). Penerapan Sistem Pembelajaran Dalam Jaringan Untuk Meningkatkan Kualitas Belajar Dalam Menghasilkan Siswa 4.0. Journal of Technology and Social for Community Service (JTSCS), 2(2), 178–183. https://ejurnal.teknokrat.ac.id/index.php/teknoabdimas

Downloads

Published

2024-04-17

Issue

Section

Articles